KORT EN DROOG
TGVGVR maakt muziektheater. Nieuwe hedendaags-klassieke composities ontmoeten nieuwe teksten rond thema’s met even veel historische als actuele relevantie. Op de scène: de pure eerlijke klank van stemmen, piano of orkest; rauw en direct acteurstheater; uit de kluiten gewassen decors. Voorstellingen worden breed omkaderd met satellietprojecten, zoals debat, performances, schrijfexperimenten, onderzoek, enz.
WIE IS WIE ?
TGVGVR maakt muziektheater met tijdelijke collectieven van unieke en eigenzinnige kunstenaars rond de spil van artistiek leider & schrijver-regisseur Koen Boesman en huiscomponist Peter Spaepen. Dit ‘collectief van het verschil’ bestaat uit beeldende kunstenaars, makers, schrijvers, acteurs, muzikanten, theaterdocenten, … Ze worden geëngageerd op maat het project.
Met deze unieke stemmen werken we samen:
- 1
- 2
- Volgende »
HISTORIEK
TGVGVR als theatercollectief uit de afstudeerklas aan de Toneelacademie van Maastricht. De focus lag op collectief ontwikkelde teksttheatervoorstellingen met een grote vormelijkheid en het traject bracht ons langs de culturele centra, voorstellingen in eigen beheer en festivals (oa TAZ). Later ontwikkelde TGVGVR in samenwerking met Cultuurcentrum Lier het Op-Het-Waterfestival in de Lierse binnenstad (later: Zomer in het Park), waarvoor het gezelschap ook jaarlijks een openluchttheatervoorstelling produceerde.
In 2013 groeide TGVGVR onder leiding van Koen Boesman met de verhuis naar Gent van een zelforganiserend collectief naar een volwaardige projectmatige professionele werking.
Sinds 2017 groeit gestaag een vaste samenwerking met Brussels Experimental en huiscomponist Peter Spaepen. Op de as tussen Gent en Brussel ontwikkelt het gezelschap verder naar een vaste en eigen stem in het veld van het muziektheater.
MISSIE
De grens tussen het goed en het kwaad,
tussen de brute waarheid en de bulderlach,
tussen verheerlijkt worden of verguisd,
tussen spreken en zingen,
tussen smeken en roepen.
De vage grenzen van de tijd,
de grenzen van het theater.
In dat vreemd en vaag grensgebied zoekt TGVGVR naar de aard van onze ziel. De theatrale ruimte als een hogedrukpan: Door de personages in het extreme te dwingen openbaren zich de schoonste én de lelijkste kanten van de mens - met begrip, nooit veroordelend, maar ook zonder te verexcuseren. Personages wankelen op de vage grens tussen held en smeerlap, evenzeer winnaar als loser: de amechtige held, de windmolenvechter.
TGVGVR maakt meerstemmig en episch muziektheater; voorstellingen die spreken mét en tot een breed publiek van jongeren en volwassenen.
Meerstemmig, want we versmelten hedendaags klassieke muziek en de kracht van het woord tot één partituur. Meerstemmig ook in het werkproces: unieke artistieke zielen tillen elkaar op. Via schrijfexperimenten en schrijfmarathons engageren we auteurs om tot nieuwe schrifturen te komen. Compositieopdrachten leiden tot verse partituren voor koor, piano en orkest.
Episch, want we willen de grootse vertelkracht en beelden van klassieke opera combineren met het brede en toegankelijke bereik van volksopera en zelfs musical. Maar ook ‘episch’ in de Brechtiaanse zin: De vertelling is niet gestuwd door een plot en chronologie, maar eerder springend en spelend tussen tijd en gedachten. Publiek wordt geactiveerd en aangesproken, vaak met een historische grond of een biografisch onderzoek als vertrekpunt.
De voorstellingen spreken met een breed publiek. De vertelling is toegankelijk en tegelijk uitdagend. Maar TGVGVR werkt niet alleen vanuit de blackbox: ook via satellietprojecten zoals debat, onderzoek, participatieve projecten, … gaan we met al wie wil in gesprek.
Met onder dat alles steeds het TGVGVR signatuur : rauw en scherp, bijna filmisch acteurstheater.